De stoel en spiegel afstelling zijn belangrijke factoren om de rijvaardigheid en veiligheid te verhogen. Met een actieve zithouding bent u eerder instaat, om te reageren op verkeers onveilig situaties. Met 2 handen aan het stuur kan de bestuurder beter en accurater sturen, houdt de handen op kwart voor 3 i.v.m. met uit klappende airbags.

Stoel afstelling

De rugleuning moet niet te veel naar achter, maar ook niet te veel naar voren. Als uw rug tegen de rugleuning aan zit, moet u uw polsen nog over het stuur heen kunnen leggen. De stoelzitting moet zodanig worden afgesteld, dat u met een licht gebogen Wiplash voorkomenknie de koppeling volledig tot op de bodem kan indrukken. U heeft de juiste afstelling wanneer u niet een stukje van de stoelzitting indrukt, want dan zit u namelijk weer te ver naar achteren. Tip voor extra veiligheid: Bij een laagstaande zon die het gezichtveld belemmerd en een te kleine zonnenklep, kunt u de stoelzitting iets verhogen.

De hoofdsteun wordt vaak maar één keer afgesteld of niet afgesteld, bij een ongeluk kan een verkeerd afgestelde hoofdsteun veel schade aan de nek toebrengen. Het is daarom van belang dat deze goed wordt afgesteld (zie de afbeelding, hoe de hoofdsteun gepositioneerd moet worden).

Bij de autogordel is het belangrijk dat deze ook goed zit, zorg ervoor dat de gordel over de schouder heen loopt en niet naast schouder (onvoldoende voor de veiligheid) of in de nek (schuren/snijen in de nek). Een niet gedragen gordel kan u niet beschermen, draag deze daarom altijd!

Bewegingsvrijheid: Zorg ervoor dat u bewegingsvrijheid heeft met u armen. Het komt regelmatig voor dat een bestuurder met een zeer lange jas of dikke jas niet genoeg bewegingsvrijheid heeft met zijn armen. Er zijn genoeg bestuurders, die onder het rijden, zo'n lange/dikke jas aan hebben. Ze kunnen hierdoor niet snel genoeg het stuur overpakken met hun andere hand. Wij kunnen u nu al vertellen, dat als u een onverwachte achterwiel slip krijgt en u heeft niet genoeg bewegingsvrijheid, dat u de achterwiel slip ook niet op tijd kan corrigeren.

Spiegel afstellingspiegel afstelling

Een goede spiegel afstelling, verkleint zoveel mogelijk de dode hoek. Dit komt ten goede van de veiligheid. Wist u dat bij een vrachtwagen een hele schoolklas op de fiets kan verdwijnen in de dode hoek? Zorg ervoor als u de zijspiegels zo afsteld dat u 1/3de lucht ziet (boven de horizon) en 2/3 grond (onder de horizon). U moet daarbij een heel klein stukje (1cm) van uw eigen auto zien aan de binnekant van de zijspiegel. Dit is de meest ideale spiegel afstelling, Bekijk de afbeelding voor meer duidelijkheid.

Stuur afstelling

Het stuur moet zodanig worden afgesteld, dat de bestuurder het dashboard volledig kan zien, let er wel op dat u niet met de knieeën tegen de onderkant van het stuur aan zit, dit belemmerd het sturen. Houdt een actieve houding aan, coureurs zitten vrij dicht op het stuur om de auto goed onder controle te houden, dat is niet voor niets...

Hieronder vindt u een video, met een gedeeltelijke demonstratie